Uniform

Doorheen het jaar krijgen we regelmatig vragen over het uniform daarom hebben we al deze vragen proberen samen te vatten op deze pagina.

Het uniform is te koop bij de Hopper, de scoutswinkel. De dichtsbijzijnde Hopper-winkels bevinden zich in Hasselt en Antwerpen. De kentekens, onze blauwe das en de takt-shirten kan je bij ons kopen, dit voor elke activiteit. Vraag gerust aan iemand van de leiding.

Het uniform

Ons uniform bestaat algemeen uit:

• Stevige schoenen (zoals wandelschoenen,...)
  • Een blauwe das
  • Een korte scoutsbroek of een scoutsrokje met shortje (bv. turnshortje)
  • Een scouts-gerelateerd t-shirt
  • Een hemd

Voor de kapoenen is een das en een kapoenent-shirt/kapoenentrui noodzakelijk.

Voor de welpen is een blauwe das en een welpent-shirt noodzakelijk. Een uniform is nog niet verplicht maar u zal ook wel merken dat veel welpen een hemd dragen of zelfs een volledig uniform.

Vanaf de jogi's en jv's is een volledig uniform verplicht.

Hemd

1. Das: Specifiek voor onze scoutsgroep. Je kan de das bij ons voor elke activiteit kopen voor 10 euro.
  2. Jaarkenteken: ieder jaar kiest Scouts en Gidsen Vlaanderen een jaarthema. Het kenteken is daarop aangepast. Aan het begin van het scoutsjaar krijgt elk lid een nieuw kenteken en kan je het oude vervangen door het nieuwe.
  3. Groepskenteken: Dit lintje is ook groepspecifiek en kan je enkel bij ons kopen.
  4. Scouts of Gidsen teken: Afhankelijk van het geslacht komt hier een scoutsteken of een gidsen teken.
  5. Provincieteken
  6. Landenteken
  7. Scoutenlint
  8. Takkenteken: Afhankelijk van de tak komt hier een teken specifiek voor de tak.
  9. Groepteken:
    1. ​Welpen:
      1. ​Tweede jaar welp: Bruin wolfje
      2. Derde jaar welp: Grijs wolfje ( dan heb je dus wolfjes op je hemd)
    2. Vegi's en hoger: Na je belofte komt hier een lintje dat de verkenners en gidsen verbindt.